Blind meisje zittend aan een houten schooldesk leest een groot braile boek.

Op dit moment zit ik met een enorme knoop in mijn maag op de veranda. Ik wil zo graag iets doen, maar ik heb geen idee hoe! Mijn hoofd blijft maar malen.

Schoolmaterialen voor de Lwala Meisjesschool

Morgen ga ik naar de Lwala meisjesschool om maandverband en schoolmaterialen te brengen. Ik heb er zin in, om al de lachende gezichtjes weer te zien. Altijd vrolijk en zonder zorgen lijkt het. Maar ik weet wel beter.

3 blinden kinderen op de Lwala meisjesschool

Op deze school zitten ook drie blinde kinderen. De school wil al jaren onderwijs geven aan deze kinderen. Maar ze krijgen het om verschillende redenen niet voor elkaar. Twee jaar terug hadden ze nog 13 blinde kinderen. Daar zijn er nog maar 3 van over. Het grootste probleem. De kosten en de materialen.

Bezoek school voor blinden in Sorori

Vol goede moed ging ik vanmorgen met Chris, Evert en Nel op weg om te kijken op een school voor blinde kinderen gerund door nonnen met reeds 20 jaar ervaring in blindenonderwijs, braille en begeleiding. Een school waar alleen maar blinde kinderen op zitten. Dit om te kijken of en welke materialen we zouden kunnen aanschaffen om te helpen. Maar dat bleek toch wat gecompliceerder dan ik had gedacht. Wat komt er veel bij kijken om een blind kind goed onderwijs te geven. Maar ook om het kind de juiste begeleiding te geven buiten schooltijd.

HOE LOOP JE ALS BLINDE IN EEN OMGEVING, DIE DAAR NIET VOOR IS INGERICHT?

Gelukkig is het op de school waar we zijn wezen kijken fantastisch goed geregeld. Er zijn voldoende onderwijzers die met hun kennis dag en nacht klaar staan om de gemotiveerde kinderen les te geven en te begeleiden in hun vrije tijd. Wat uiteraard ook een leerproces is. Want je ziet niets! Hoe ga je daar mee om? Neem bijvoorbeeld alleen al het lopen in een omgeving die niet is ingericht voor blinden.

Wat kunnen we doen op de Lwala meisjesschool?

Maar goed! Om terug te komen op die drie kinderen van de Lwala School. Daar zijn hele minimale middelen en er is te weinig kennis om de kinderen succesvol les te kunnen geven. Ook is er geen begeleiding na schooltijd. Om dat succesvol te maken, moet er enorm geïnvesteerd worden in materialen, maar ook in kennis. Met veel moeite is het eerste misschien te regelen. Niet te vergeten dat we ook de uitdaging van de Unity School hebben. Maar verkrijgen van kennis en ervaring is nog veel lastiger.

Een andere optie is om de kinderen naar de school, waar we geweest zijn te sturen. Ook dan ga je een verbintenis aan. Is dat haalbaar voor ons? Soms weet je dat je niet altijd kunt helpen. Maar het geeft wel een enorm rot gevoel.